tiistaina, helmikuuta 15, 2011

Kestävyys..how ?

Kestävyys alkaa oleen vaikeaa saavutettavaa! Minulla ei yksinkertaisesti ole sitä ja se ottaa päähän! Mikä minussa on vikana? Miksi minulla ei ole kestävyyttä , vaikka yritän tosissani!? Kuinka muut ihmiset sen tekevät ja pitävät siitä kiinni? Näitä kysymyksiä mietin enemmän ja enemmän viimeaikoina. Masentavaahan se on, että juoksumatollakin jaksan noin 1,5km juosta 9min:ssa, minkä jälkeen alan jo harkitsemaan seuraavaa harjoitusta. Alussa luulin, että väsyn, mutta kun minulla ei edes maitohappo nouse ennen kuin olen juossut juoksumatolla yli 4km tai noin 35min. Joten onko minulla vääräkäsite kestävyydestä? Sillä kun tarkemmin mietin asiaa, minä suorastaan tylsistyn juoksumatolla sen 10min kuluttua, minkä jälkeen on todella tuskaa jatkaa henkisesti, vaikka fyysisesti voisinkin ja jatkankin sen takia yleensä 10min lisää. Tämän jälkeen loppuu ajatukset kesken, en yksinkertaisesti keksi enään syytä jatkaa juoksumatolla, kuin se että Naisten Kympissä pitäisi jaksaa koko matkan edestä kestämään. Help! Elikä siis mikä minussa on vikana ja kuinka voisin kehittää kestävyyttä henkisesti?!


Minun salilla oli mahdollisuutta hakea juoksuryhmään, joka juoksee kerran viikossa ja saisi paljon ohjeita ja neuvoja kehittymään juoksijana. Mutta ryhmänvetäjä oli sitä mieltä (kirjeeni pohjalta) että heidän ryhmä olisi minulle liian vaikea haaste. Blääh :) En oikein tiedä kuinka reagoida siihen, minähän jo hakemuskirjeessä mainitsin että olen surkeajuoksija. Se, että vetäjä oli samaa mieltä kanssani asiasta oli jotenkin järkyttävää, eikö heidän kuulu rohkaista ja kannustaa ja sanoo YES YOU CAN DO IT?! Minähän jo myönsin hakiessani ryhmään, että tarvitsen apua kehittymään juoksijana. I'm down on my knee, stop kicking me, will ya :S. En kuitenkaan osaa suuttua asiasta, surettaa hiukan etten pääsekään harjoittelemaan kerran viikossa kunnon ryhmän kanssa, joka huolehtisi siitä että kehityn tahdostani riipumatta :D Well one can always dream - uneksiminenhan ei maksa mitään!
Nooh nyt lähdenkin tästä ulos etsimään juoksurataa. Pakkanen pakottaa tosin olemaan enemmän sisällä kuin ulkona :)

2 kommenttia:

  1. Aika erikoinen kommentti ryhmän vetäjältä. Eikös tuollaisten juoksukoulujen tms. tarkoituksen juuri olekin, että opitaan ja kehitytään?
    Ite kuuntelen musiikkia, kun oon lenkillä. Salilla on tv-näytöillä varustetut juoksumatot, mikä helpottaa kanssa viitsimistä. Ja yleensä se, että on edes lähtenyt liikkelle motivoi sen verran, että jaksan yrittää vielä viisi minuuttia. Enkä koskaan oo ollut mikään juoksija tyyppi. :)

    VastaaPoista
  2. Marsaliini, aij ihan tv-näytöillä? vähän siistiä, jos meilläkin olisi sellaista, mäkin varmaan viihtyisisin kauemmin :) Mä käyn ladyline-salilla täällä helsingissä ja siellä on viimeisimmät laitteet. Mutta juoksumatot ovat pienen ikkunan alla molemmat melkein peräkkäin. Otan kuvaa joskus kun niillä ei juosta, (ettei kukaan valita musta turhaan):) Mutta jos olisi edes seinällä jotain kaunista katseltavaa olisi varmaan hienoa. Taidan satsata siihen musiikkiin! Kiitos vinkistä(tähän asti olen tyytynyt salinmusiikki tarjontaan) :)

    VastaaPoista